HTML

I n d e p V i s u a l

Mi is az IndepVisual? Elsősorban néhány fiatal fotós, filmes és grafikus ad-hoc jellegű tömörülése, hogy az egyetem utáni életben, friss tudásukat közösen kamatoztatva szabadidejüket a független filmezésnek, fotográfiának és egyéb vizuális kreatívkodásnak szenteljék. Ez a blog az elsődleges publikálási felületünk, de ezek mellett szeretnénk olyan tartalmakat is megjelentetni, melyeket valamilyen oknál fogva megosztásra érdemesnek tartunk.

Szocializálódunk



Filmezünk

2011.09.27. 10:42 Peter-N

Élet tükör nélkül: Kinek is jó ez?

Címkék: fotó fényképezőgép objektív tükör nélküli nikon v1 tükörreflexes dslr cserélhető j1 techrovat

A napokban a Nikon bejelentése igen komoly vihart generált a biliben. A fórumok izzanak az egymásnak feszülő véleményektől. Szubjektív vélemény következik!
 

A Nikon pár napja jelentett be két új gépvázat, melyek a Nikon V1 és J1 nevet kapták. A bejelentést igen komoly marketing előzte meg, húzták az érdeklődők idegeit egy visszaszámlálóval melyet már napokkal korábban fellőttek. A szaksajtó és az online életet élő fotós közösség találgatott, vajh' milyen új DSLR gépváz kerül terítékre? Hiszen egy új kompakt szériának nem kerítenének ekkora feneket. Sokakat hideg zuhanyként ért, hogy egyik találgatás sem jött be: A Nikon is beszállt a kompakt, tükör nélküli, cserélhető objektíves gépvázak piacára. Pillanatok alatt vélemények egész garmadája jelent meg a különböző online társalgási felületeken, hogy mindenki megvillanthassa fórumos tökösségét. Egyesek szerint az egész nem több, mint egy marketing bullshit, mások szerint hiánypótló megoldás. De itt most nem csak a Nikon V1 és J1 gépvázakról lesz szó, hanem ezekről a kompakt, tükör nélküli, cserélhető objektíves rendszerekről, azok céljáról.

Miért csinálja ezt a Nikon és a többi gyártó?

Az analóg fényképezőgépek sok évtizedes történelme során rengeteg megoldást látott már az emberiség, köztük olyan legendákat is, mint az Olympus PEN szériája. Igazi slágertermék volt, szerették a kompaktsága miatt. Ezt a szériát elevenítette fel a gyártó a digitális korszakban is. Már korábban is léteztek 4/3-os szenzorméretű Olympus DSLR gépvázak, de egy huszáros vágással kimetszették a felcsapódó tükröt és a szenzor méretét is redukálták kis mértékben, megalkotva a Micro4/3-os rendszert (továbbiakban MFT, az angol "Micro Four Thirds system" elnevezés alapján). Persze a rendszer kifejlesztésében a Panasonic is közreműködött és ők adták ki az első ilyen fényképezőgépet még jóval a digitális PEN sorozat debütálása előtt . Azóta több gyártó is előállt a saját megoldásával, ettől eltérő szenzorméretekkel (pl: Sony NEX széria APS-C szenzorral). A képérzékelő mérete volt egyedül a változó, a többi tulajdonságban megegyeztek: A DSLR rendszer esetén megszokott tükör nélkül egy sokkal kompaktabb, kisebb gépvázat sikerült megalkotni (szó szerint kompakt, hiszen közel olyan aprók, mint egy kompakt fényképezőgép), mindezt úgy, hogy nem fixen beszerelt optikával vértezték fel őket, hanem cserélhetők, akár a nagyobbik testvéren. A recept bevált, annak ellenére, hogy az objektív és kiegészítő kínálat még csak fejlődőben van elég sokan vásárolnak ilyen fényképezőgépeket. A Nikon sem szeretne ebből a buliból kimaradni, így ők is kiadják saját megoldásukat, minden korábbinál kisebb méretben. Valószínűleg ezzel most a Canont is belerángatták az új trendbe, így ott is várható bejelentés hamarosan. 

Kinek van erre szüksége?

Nem a profiknak, ezt rögtön le kell szögezni! A legtöbbet elhangzó érv az, hogy ennyi pénzért bizony DSLR felszerelést is lehet vásárolni, mely sokkal komolyabb potenciállal rendelkezik. Ez így ebben a formában szinte teljesen igaz, hiszen ezek a kompakt cserélhető objektíves vasak többségének CMOS szenzorai sokkal közelebbi rokonságot mutatnak a kompakt illetve bridge gépekben látható érzékelőkkel. Tíz megapixel feletti felbontás ide vagy oda, technikailag egy APS-C méretű szenzor (ekkora méretű képérzékelő található a legtöbb belépő szintű DSLR, azaz tükörreflexes gépvázban is) jobb technikai paraméterekkel rendelkezik. A DSLR gépvázakhoz elérhető objektívek száma és minősége is erősen a tükrös kategória felé billenti a mérleg nyelvét ha pusztán a képminőség felől közelítünk. Akkor mégis miért lehet csábító egy ennél kompaktabb, de valamivel harmatosabb képminőséggel operáló rendszer? A kulcsszó pontosan a kompaktság!

Rengeteg embernél valós igényt jelent, hogy a felszerelés amit magával cipel az kompakt legyen, akkor is ha egy cserélhető objektíves rendszerről van szó. Akármennyire is nehéz ezt elfogadnia sok fórumbetyárnak, de a fotóipar nem csak profikból vagy haladó amatőrökből áll! És ami ennél is fontosabb: Nem a magyar piac körül forog! Kár azokért az érvekért, miszerint egy igazi fotós igenis tudjon magával cipelni esetenként több kilogrammos felszerelést is, mert a jó fotó ennyit megér. Ezzel a kijelentéssel teljes mértékben egyet tudunk érteni, de a fényképészeti termékeket vásárlók többsége nem fotós, csak fotókat készít, rendszerint egyetlen kattintással. Számukra teljesen irreleváns, hogy tud-e plakát méretben fotókat kidolgozni, vagy éppen a párhuzamos RAW+JPEG mentés lehetősége és a dupla kártyahely megléte sem szempont. Ő csak szeretne egy kis termetű, könnyen cipelhető fényképezőgépet amivel egyszerűen fotózhat a családi eseményeken és a vakáción.

Miért nem vesz kompaktot?

De vásárol kompaktot! A 2009-es évtől a DSLR fényképezőgépek piaca erőteljesen zsugorodik, mely főleg a 2008-as gazdasági recessziónak köszönhető, mivel az emberek spórolni kényszerülnek. Ezt jól példázza, hogy amíg a tükörreflexes gépeket jóval alacsonyabb számban vitték haza, addig a kompaktok részesedése meredek emelkedésben volt. Azonban egy újabb gazdasági visszaesésig a jóval tehetősebb államok polgárai úgy érzik ismét költhetnek fotózásra, ismét viszik a komolyabb eszközöket, de az Olympus MFT rendszerű gépei bebizonyították, hogy van igény olyan cserélhető objektíves rendszerekre, melyek többet nyújtanak egy kompaktnál, azonban bonyolultságban és méretükben megállnak a DSLR kategória határvonala előtt és csak tisztes távolból szemlélik azt.
Mondhatjuk úgy is, hogy ezek feltuningolt kompakt fényképezőgépek. Fejlettebb funkciókkal és szolgáltatásokkal, fényerősebb és jobb minőségű objektívekkel, szebb rajzolattal, cserélhető objektívekkel és nagyobb dinamika tartománnyal. Sajnos az árcédula már kevésbé ékelődött be a kompaktok és a tükrös csodák közé, a koncepció még új a vásárlók számára így amíg nem viszik elegen, addig a gyártás sem lesz gazdaságosabb ezért a gyártók arra kényszerülnek, hogy a profitot nem a nagy számú eladásokból, hanem a fogyasztói árból vegyék ki.

Mi az IndepVisual véleménye?

Az elgondolás és a megvalósítás jó, ám ezek a gépek jelenleg még túlságosan túl vannak árazva valós tudásukhoz képest! Ez persze érthető egy ennyire új kategória esetén ahol nem csak egy szenzor és a hozzá tartozó gépváz, hanem teljesen új objektívpark fejlesztése is megoldásra vár. Vannak ugyan adapterek amikkel a meglévő tükrös gépünk objektívei is felhelyezhetők, de ezzel a rendszer lényege veszik el: A kompaktság.
Ha ezek a gépek a következő hónapokban vagy években jelentősen veszítenek fogyasztói árukból akkor bátran tudjuk ajánlani mindenkinek akinek egy DSLR már "túl sok", de egy kompakt túl kevés. Persze jelenleg sem rossz vétel ha valóban fontos szempont a könnyű hordozhatóság, de kezdő fotósok inkább tükörreflexes rendszerbe fektessék megtakarításukat ha komolyan gondolják ezt az egészet... legyen szó hobbiról vagy valami többről!

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://indepvisual.blog.hu/api/trackback/id/tr553259123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

musi 2011.10.21. 11:42:29

Ezt felesleges túlragozni. Aki kompakt gépet vesz, annak fogalma sincs arról, hogy mi a különbség. Egyszerűen utána sem néz. A gyártók pedig ezt tudják, hogy van igény erre is, lehet parasztvakítással eladni szar (és olcsóbb gyártási költségű) gépeket drágán is. A DSLR gépekre azt mondja a laikus, hogy biztos bonyolult, meg neki nem kell olyan gép, ő nem profi fotós. Persze, mert így nem kell megtanulnia semmit, csak elájul annyitól, hogy a gépre van írva: 10 megapixel, 20x-os zoom, aztán kattintgat ész nélkül, "jó lesz az".

Peter-N · http://indepvisual.blog.hu 2011.10.21. 14:20:51

@musi: Már a DSLR-ek esetében is megfigyelhető egy sor "hülyebiztos" funkció. Annak idején a Nikon a D60 premierjéhez hatalmas, több méteres reklámplakátokat készített azzal a szöveggel, hogy "Te csak kattints, a jó képeket majd megcsinálja helyetted!". Szóval nem teljesen igaz, hogy a DSLR gépektől iszonyodnak az hétvégi fotós családapák. Tény, hogy vannak sláger specifikációk amiket az átlag felhasználó ugyan nem ért, de legalább bukik rá, ha kellően nagy számérték van mellé írva.

Marseille1990 2011.12.23. 14:16:56

Hát srácok, most nagyon leesett az állam. Szeretem a blogot, de ilyen blődségeket nem olvastam még itt...

Első: A 4/3 érzékelő nincs leredukálva méretileg mikro 4/3-ra, ez hülyeség. Ugyanakkora!

Meg mi az, hogy közelebb vannak a kompaktokhoz, mint a tükrösökhöz?
A Nikon J1 és V1, meg a Pentax Q az igen, a többi nem.
Sőt, a M4/3 érzékelők pl a Samsung APS-C-inél 100%, hogy jobbak, a NEX-nél már nem.

Saját tapasztalat alapján pedig elmondhatom, hogy az én Panasonic G3-am fókuszsebességben, zajszintben mindenben van olyan jó, mint bátyám D300S-e. Lehet alapérzékenységen egy 400000-es nagylátóval jobban teljesít a Nikon, de nem hinném, hiszen itt van nekünk a 12/f2 olympus, ami hibátlan objektív.
2 tükörreflexes váz után váltottam tükörnélküli rendszerre és mondhatom jó érzés, amikor a gépváz+kitobi, 2 pótakksi és 2 fényerős fix súlya nincs 1 kg. A néha bejövő portrézást ugyanúgy meg tudom oldani, riportszituációban áldom, hogy nincs tükör. Múltkor 5D MkII-vel kellett megcsinálnom egy rendezvényt, ahol nem épen vát előnyömre a csatogó zár és tükör..

Minőségben pedig igencsak odabüntetnek a Panasonic és Olympus fixek az "olcsó" tükörreflexes fix obiknak. Tehát ezt sürgősen javítsátok srácok legyetek szívesek, mert oké, hogy szubjektív, de ennyire?

Marseille1990 2011.12.23. 14:18:17

Elnézést a helyesírási hibákért, szórakozik a billentyűzetem. Tehát: "Nem éppen vált előnyömre a csattogó zár és tükör"

Peter-N · http://indepvisual.blog.hu 2011.12.23. 14:44:06

@Marseille1990: Köszönjük, hogy konstruktív véleményeddel megtisztelsz minket, az ilyen kommentek azok amik hiányoznak nekünk! :)

A 4/3-ad kontra M4/3-ad szenzorméret ügyében igazad van, ezt rögtön javítom is. A többi viszont mind szubjektív vélemény (ahogy a tiéd is és így van ez jól) és a cikk nem konkrétan egy géptípus, márka vagy gépcsalád köré íródott így az kevésbé tartozik ide, hogy a te gépvázad konkrétan minőségileg hozza egy pár éves középkategóriás DSLR szintjét, mert ennek nem sok köze van az MFT piac egészéhez. Nem ismerem a G3-at, így ezt nem tudom magam is eldönteni (de meglesek pár tesztet), de ha az MFT piac egészét nézzük akkor a kijelentés nem egészen helytálló, hiszen számos olyan darab van, mely minőségileg nem hozza egy belépőnél kicsit komolyabb DSLR szintjét. Idővel ez a határvonal is biztosan vékonyodni fog, de a jelenlegi MFT piac nem csak a G3-ból és hasonló minőségibb darabokból áll.

Egyébként egyetértek azzal, hogy a rendszernek számos előnye van, melyeket fórumokon magam is szajkózok ha azt látom, hogy valaki lehúzza az egészet a vérbe. Amiket te is említettél azok mind előnyösek, legyen szó riportról vagy akár egy mezei street fotóról. (Egyébként ha idővel normalizálódnak az árak akkor biztosan én is beszerzek egy MFT rendszerű vasat egy-két fényerős fix társaságában, pontosan az utcai fotó miatt, meg egyszerűen nincs szükség mindig arra, hogy a sok kilós DSLR felszerelésemet cipeljem a kis kompaktokkal meg nem vagyok kibékülve).

Ja és még valami:

"Minőségben pedig igencsak odabüntetnek a Panasonic és Olympus fixek az "olcsó" tükörreflexes fix obiknak."

Senki sem állította az ellenkezőjét, de igazából nincs is értelme összehasonlítani a kettőt. DSLR esetében sem hasonlítjuk össze a kitobjektíveket a fixekkel. Legalább is nem így.

Kis kiegészítés: Azért én egy MFT gépet meg a Nikon D300s-t nem hasonlítanám össze úgy, hogy "mindenben" van olyan jó. Az még oké, hogy esetleg AF sebességben és zajszintben egálban vannak, de szolgáltatásokban egészen biztosan nem. Nyilván akinek nincs szüksége arra a pluszra amit egy D300s váz hoz (pl: nem használná stúdióban) annak az igényeit egy G3 már csak a kompaktsága miatt is jobban kielégíti. Ez így tény, de az nem, hogy mindenben egyenértékűek!

Véleményeddel gyere máskor is! :) (Persze tudom, ehhez kéne új anyagokat írnunk... napokon belül meg is történik).

Marseille1990 2011.12.23. 16:30:12

@Peter-N:

Kicsit reklámozgatom egyébként itt-ott, hadd jöjjenek a népek :)

Tény és való, hogy számos olyan darab van, ami nem üti meg a szintet, de azok, amik idén jöttek ki, nos azok mind hozzák a dslr belépő szintet, sőt. A NEX 5N lapkája elvileg napjaink legjobb APS-C érzékelője :)

Persze, ez is igaz, hogy sok dologban különböznek és egyenlőre néha jobban-gyorsabban lehet dolgozni egy tükrössel, de véleményem szerint ilyen ütemek mellett 1-2 éven belül egész egyszerűen felesleges lesz a tükörreflexes fgép aps-c méretben. A 4/3 objektívrendszere teljesen kiépült, Samsungék is elég jól állnak. a Sony jövőre dobbant nagyot új fixekkel, tehát lassan ott tartanak , mint a tükrösök.
Arról nem beszélve, hogy ha a G3 után belenézek egy középkategóriás dslr keresőjébe, elsírom magam, annyival érezhetően kisebb.

1 dolog még: Sokan azzal jönnek, hogy tükröshöz olcsóbak az objektívek. Rendben is van, mert nekem is ez hiányzott eddig, de mostmár megvan a 45 1.8, hogy a nikonnál az 50-es alap, miavel aps-cn jólelportrézok 40000 újonnan. A zuiko meg 90. De minőségben sem azt hozza, mit az egyébként igen kiváló 50, hiszen az mégiscsak egy tizenéves fejlesztés. Tehát az egyik ezért jó, a másik azért. De én például már biztosra veszem, hogy többet tükrösre nincs szükségem. Street és szociofotóra tökéletes ez a gép, ahogy említetted is, főleg mondjuk egy 20/1.7 palacsintaobival. Egy valami tetszik jobban, de szinte le sem merem írni, pedig elég rövid két szócska:

Leica M9 :)

Peter-N · http://indepvisual.blog.hu 2011.12.23. 17:01:22

@Marseille1990: "ilyen ütemek mellett 1-2 éven belül egész egyszerűen felesleges lesz a tükörreflexes fgép aps-c méretben."

Ezzel már csak azért sem tudok egyetérteni, mert APS-C szenzorméretű DSLR gépekre igen is szükség van. Ott van az említett D300s vagy az EOS 7D, melyek egy kis műteremben remekül megállják a helyüket. Azért a Full Frame kategória még mindig 600-800 ezernél kezdődik. Van akinek nem munkaeszköze a fényképezőgép, de hajlandó egy középkategóriás APS-C DSLR-re beruházni, már csak a szolgáltatások, fejlettebb algoritmusok és sok egyéb extra miatt. Azért vannak funkciók amiket csak jóval magasabb ársávban kapsz meg, például dupa kártyahely, párhuzamos RAW + Jpeg mentés, zajszűrés teljes kikapcsolása, vakuszinkron csatlakozó és hasonlók. Másrészt meg portré markolatokat is többnyire csak DSLR gépekhez készítenek. Itt igényekről van szó. Akinek nincs igénye ezekre azt nyilván kielégíti egy jobb MFT gépváz is, akinek meg van annak pedig nem biztos, hogy pénze is van Full Frame-re.

A DSLR még mindig egy igazi igásló. Belépő szinten lehet, hogy hamarosan már jobban kielégíti egy fotóamatőr igényeit egy MFT gépváz. De ugye nem mindenki engedheti meg magának, hogy tartson egy DSLR mellett egy MFT gépet és hozzá való objektív parkot is csak azért, mert mondjuk streethez az MFT passzol és hobbi műtermi használathoz meg a DSLR.

Én nem gondolom, hogy a két rendszer alá és fölé rendeltségi viszonyban lenne. Van amihez az MFT passzol és van amihez meg a DSLR vagy ha már igényekről beszélünk akkor ott van a középformátum, esetleg a műszaki gépek világa, de a low-end végleten a kis kompaktok és bridge gépek amik egyértelműen csak azoknak vannak akik fotókat akarnak csinálni emlékbe és nem törnek fotográfus babérokra.

Egy Leica M9 pedig nálam is landolhatna! Biztosan a legféltettebb családi ereklyék között tartanám számon! :) Mondjuk egy Fujifilm X100 is nagy örömöt okozna nekem. Múltkor volt alkalmam kipróbálni és egyszerűen zseniálisan jól van összerakva és a kezelőszervek is mind arra vannak kitalálva és úgy vannak elhelyezve, hogy egy pillanat alatt tudj mindent beállítani, főleg ha nem akarod valamilyen "intelligens" automatára bízni magad, hanem még a jó öreg manuális beállításoknak élsz. Anyagminőségben is páratlanul jó és nem zavar a fix 35mm-es látószög sem. Képminőségben is igazán remek egyébként. Az egyetlen bajom a 270 ezer forintos ára. Ennyit biztosan nem ér... 100 ezer körül viszont biztosan beneveznék rá.

Marseille1990 2011.12.23. 17:27:48

@Peter-N:

Mea Culpa, teljesen helytállóak az érveid, néha picit elhamarkodottan írok. tehát kiegyeztünk:)

X100: Én is nemrég próbáltam ki egy fotósbolt promója alkalmából, hát mit mondjak. Szerelem lett belőle, de ugyanaz a bibi, amit te is írsz: ennyiért horror drága, inkább használom a 2x éves analóg mini távmérősöm streetre, az is 35, bár csak f2.8. De fényt mér, meg komolytalannak tűnik :)

Elvileg tavasszal jön ki Fuji X200, cserélhető objektívekkel. Az lesz az én gépem :)
süti beállítások módosítása